Scara de incendiu
Copilărind pe fâșia dintre două nemărginiri,
ciuleam adesea urechile pe stâlpii de telegraf,
curios să aud conversația oamenilor mari
arcuiți între punctul A și celălalt punct A.
În atelierul de îndreptat iubiri liceene, bunicul
mi-a deșurubat aripile, încât zborul meu
s-a topit ca norul
în frunze, apoi în mine.
De atunci voiam să mă fac actor,
spre disperarea mamei. Coboram și urcam
pe scara de incendiu a adolescenței,
căutând drumul meu cu gust de femei, ușor speriat
de zăpezile cioplite în trup, dar continuam
să alunec printre coapsele lor
ca un pervers strop de sudoare înfierbântat,
neînțelegând cârdășia dintre a fi și a nu fi.
Acordeonul de nisip
Acordeonul de nisip atârna de placenta mamei
legat de o funie împletită în opt care desena cu umbra ei
un vițel tărcat, zburdalnic, pe țărmul dezmembrat
din roata de foc rostogolită pe sternul meu curbat și alb.
E o lună de jucărie, mă îmbună mai tânărul poet din Dej,
nu da ascultare pălăvrăgelilor, te invit, în schimb, să privești
din deal, de pe acea culme a îngăduinței, arhitectura cuvântului,
prin ochii mai limpezi ai năvoadelor în astâmpăr
și urma rinocerului năvalnic pe drumul nesfârșirii,
goana lui prin pustiul care ne alătură.
Acum,
trage aer în piept și spune-mi: Ce auzi?
Aud cum pe nisipul de culoarea acordeonului sforăie în tihnă
raci decapitați și verzi, aud plânsetul reginelor desperecheate,
aud meduze borțoase, vesele ovule fecundate
în bordelul de peste drum.
E mult mai virginal, mă asigură același poet al neastâmpărului,
doar prin anatomia disecției, pe drumul nesfârșirii,
poezia se scrie ușor cu buricele degetelor înmuiate
în șiroaiele de sânge care, iată, încă țâșnesc ca o cântare mărunțită
dintre pliurile negre și scămoșate ale acordeonului.
Din spațiul zilei de mâine, se mai aude, dragul meu,
râtul bisturiului scurmând pe linia dunelor
dintre degetele chirurgului ce desenează, la rândul lui,
pecetea rinocerului, trecerea lui, ca un cartuș sălbatic,
prin palma din dreptul inimii.
Într-a mea credință e focul etern
De ce aș pleca de pe acest pământ, singurul pe care îl știu?
În afara lui e întuneric și e frig, mai frig ca în mormânt,
îmi șoptește astronautul, e și un zgomot de roți dințate,
de la un capăt la celălalt al hăului pe care paște
o vacă blândă de lapte, veșnicia.
De ce aș pleca undeva fără umbra legată de călcâie,
într-o singurătate fără rânduială, l-am întrebat
și pe medicul anestezist, câtă vreme sunt încă
îndrăgostit iremediabil de aleile dintre blocuri,
temându-mă doar de întunericul perfect,
de întunecimea din lăuntrul meu, care mă împarte,
de la stânga la dreapta, ca pe un pachet de cărți de joc,
peste mările în flăcări, în mici sonete neastâmpărate,
încătușate doar de o iubire zveltă și neagră,
cum e studenta de la arte, din imediata apropiere a junglei,
acolo unde focul e etern în aripa stângă a pământului,
precum într-a mea credință.
* Din volumul Acordeonul de nisip, de Andrei Gazsi, Editura „Școala Ardeleană”, Cluj-Napoca, 2023.
**
Parodie de Lucian Perța
Andrei Gazsi
Scara de incendiu
Copilărind pe fâșia dintre două sate transilvane, oarecum
mi s-au dezvoltat toate simțurile în mod armonios,
dar între devenirea mea de la punctul A de atunci la B de acum,
recunosc că auzul mi-a fost de cel mai mare folos.
Mi-am ciulit urechea la toate lecțiile și cursurile predate
începând cu bunicul, apoi la școala generală și liceu
și în sfârșit, gândindu-mă la facultate,
mi-am pus problema ce vreau să fiu și eu.
Aveam libertatea, ca un semn la câtă carte* am
să-mi aleg actor, sau profesor sau inginer,
ca pe o scară de incendiu coboram și urcam
printre dorințe și odată am căzut și vă spun sincer
că atunci în cădere, Dumnezeu, cine altul,
mi-a pus în mâini un acordeon de nisip, discret,
și m-a învățat să cânt și să fac printre cuvinte saltul
de la neînțelegere la înțelegere, de la a nu fi la a fi poet!
*Cuvintele scrise cu bold reprezintă sau fac referire la titluri de volume ale autorului.
+ There are no comments
Add yours