La o lectură rapidă, informală, poemele din prezentul volum al lui Vasile Ionac, Schițe pentru ultima filă, Editura 24 ore, conturează instant un profil ce individualizează, prin autor, tocmai tipul omenesc al începutului de secol XXI. Un eu resemnat, așa cum sugerează și titlul, bântuit de nostalgii și apăsat de melancolia unei iubiri neîmplinite, marcat de o suferință perpetuă, domină aceste pagini.

Insul deceniilor de început de mileniu trei, aflat în epoca post-istoriei și în posteritatea tuturor experiențelor ce au atins societatea și au pauperizat sufletește individul, tulburându-i destinul, nu este deloc fericit. Să-ți croiești un destin echilibrat și tihnit în dinamica perpetuă a societății de azi pare un lucru imposibil. Un astfel de eu, născut „cu satul în priviri”, cum mărturisește autorul într-un prim poem, găsește refugiu în poezie și în iubirea pe care o credea sprijin și punct de referință al destinului, și la care, imaginar, în solilocvii lirice, se întoarce neîncetat. Întreaga tonalitate a volumului cu implicit efect muzical, sună nostalgic amintind de post-romantism sau de simbolismul minor, de sufletul sensibil și întristat al insului ce nu-și află reperele și fericirea într-o lume înstrăinată de tiparele ei tradiționale. Pentru că trăiește „în vremi de faliment” care au sărăcit spiritual individul și l-au rătăcit de la destinul previzibil, clar trasat, eul poemelor este nostalgic, trist și plin de melancolii: „Căci m-am născut cu satul în pupilă / Și am trăit în vremi de faliment. / Sunt pauper. Acesta îmi e rostul / Și port în suflet zările ce-au fost / Îi țin luminii cu-ntuneric postul / Și în tăcere caut adăpost” (Schiță). Eul își recunoaște nonșalant apartenența de un trecut și de o lume ce s-au destrămat.
Pentru autorul volumului, titrat cu un sentiment de resemnare, Schițe pentru ultima filă, iubirea este uimitoare sursă de fericire care transfigurează lumea, o face paradisiacă, și plină de promisiuni: „Rămâne-n fundul mării-o strălucire, / A Lunii… e așa cum am visat: / Cireșii înfloreau înspre uimire / Și-nmugurea cărarea de umblat” (Sărutul umbrei). Natura însăși schițată într-un tablou cu reflectarea lunii în oglinda mării, într-un peisaj cu cireși în floare, pare complice sentimentului. Peisajul paradisiac, cadru propice iubirii, este sugestiv exprimat de metafora „înmugurea cărarea de umblat”. Simbol al comunicării, creat de pașii omului pe suprafața terestră, cărarea este indiciul comunicării sociale și interumane în spațiul rustic. Dar cărarea în poezia de iubire e o sugestie și o promisiune afectivă ce leagă iubiții unul de altul, cărarea e promisiune de comunicare și parcurs afectiv. Chiar dacă nu toate poemele și nu toate versurile ating un astfel de nivel stilistic, al metaforei tulburătoare și sugestive precum acest vers, „înmugurea cărarea de umblat”, în volumul de față, există versuri și expresii care fac să sticlească din loc în loc talentul poetic real al lui Vasile Ionac.
Întreaga problematică lirică din volum pare a veni din voluptatea autorului de a scrie poezie nostalgică despre o iubire imposibilă sau o iubire neîmplinită, pierdută în peisajul derutant al vieții. Suferința din iubire creează aici o adevărată voluptate a durerii–concept creat de Tudor Vianu, pe când comenta lirica eminesciană1. Obsesia despărțirii, a pierderii iubirii, a plecării iubitei în hățișul cotidian devine redundantă, căci este recurent invocată, cam în aceeași notă, de perpetuu reproș, de constatare a faptului întâmplat, de tânguire reținută, dar continuă.
Tema iubirii și despărțirii, a femeii insensibile la adevărata iubire, a incompatibilității cuplului a făcut marea poezie a lumii și, cu toate acestea, nu pare epuizată nici în postmodernitate. Dar, oricât de comună, nu este atât de simplu de relevat poetic. Dacă în clasicism și în romantism iubirea neîmplinită putea fi cauzată de un capriciu al personalității individului, în postmodernitate, neîmplinirea are cauze mai complexe și mai diverse, ce țin de însăși structura și de bulversările sociale care marchează destinele indivizilor.
Eul trăiește un timp care tulbură adânc sufletul și risipește iubirea, îndepărtând omul de om, eul de iubire, iar în acest timp viciat și tulbure, individul caută echilibru în ceea ce-i dă speranță și îl alină sufletește. Sentimentul iubirii devine reper existențial, fie și doar ca amintire, în rânduri scrise ce depun mărturie: „Aceste rânduri scrie-le-oi pe-o coală / În anotimpul ce ni l-am promis, / Chiar dacă vremea-i o urgie goală / Și în speranțe-a viscolit și-a nins” (Sărutul umbrei). Urgia aceasta, viscolirea vremii este metafora istoriei ce a distrus echilibrul societății ancorate-n tradiții, iar indivizii nu se mai regăsesc în tiparele acelei vieți în care toate momentele destinului erau așezate la locul lor, cu sentimentele clar încadrate în tipare ce dădeau tihnă și sens vieții. Pierderea iubirii, ruptura afectivă au un sens profund, de pierdere chiar a sensului vieții, și de aici nota dramatică a versurilor, de aici îndepărtările și bulversările cărora le este supusă ființa în postmodernitate: „A mai rămas din mine o părere. / Aceste rânduri, dacă pot le scriu: / Te mai iubesc strigându-te-n tăcere / Cât sufletul îmi e adânc și viu!” (Idem). Autorul e convins că, dacă iubirea nu cunoaște împlinire, ci, tulburată de căile întortocheate ale existenței, de opțiunile de moment ori de circumstanțele prin care traversează eul, scrisul poate rămâne mărturie, certitudine că sentimentul a existat. Și mai mult decât atât: rândurile scrise vor suplini, în plan imaginar, gestul tandru al ținerii de mână a iubitei: „Drept ca urmă să rămână / Aste rânduri prin uitări; / Din noianul de tăceri / Eu am să te țin de mână” (Cântec adorator).
Câteva aspecte dau valoare volumului: eul solitar și derutat, exponent al unei lumi ea însăși în derivă, și de aici nota melancolică; o discontinuitate de la nota vioaie a poemelor de început la resemnarea și tristețea ce predomină în finalul cărții; focalizarea pe tema iubirii și iubitei ca unică sursă de fericire, fapt ce riscă tonalitatea redundantă a cărții. Dacă afirmația Sfântului Pavel spune că „Dacă dragoste nu e, nimic nu e”, deducem: nici poezie fără iubire nu e. Poezia se naște din asumarea sinceră a trăirii și a propriei condiții, exprimate și cu un pic de umor în poemul Flotant. Eul se recunoaște în ipostaze deconcertante: fie locuind la margini de idei, iubind tandrețea feminină, fie arzând precum o coală în jar, dar recunoscând, în cele din urmă, că poartă gustul rădăcinilor în genă și, prin urmare, nu poate fi aristocrat – nu se poate formaliza. Sinceritatea amintește aici și de solitarul îndrăgostit și suferind, un fel de poète maudit2, neînțeles, monologând liric despre iubită și iubire, dar conștient de zădărnicia propriilor declarații. Gest romantic, efortul poetului este o tentativă de-a conserva în cuvinte, visul de iubire: „De-i știi cumva adresa, te rog din suflet, scrie-i / Iubirii ce trecut-a ca ploile de vară… / Să-ți amintești de mine. Pe gânduri m-oi prelinge / Spre visul tău de aur, spre gândul meu albastru” (Nostalgie). Subtilă și originală, metafora „pe gânduri m-oi prelinge spre visul tău de aur” indică un exercițiu psihologic, un mod de-a suprima distanța în timp sau în spațiu față de persoana iubită, pe calea gândului sau a cuvântului.
Sentimentul efemerității conștientizează că doar în gând, doar prin cuvinte și versuri, se poate compensa pierderea afectivă: „Te-am tot chemat la mine-n gând, / Ca pe-un crâmpei de lume nouă, / Să facem lumea pe din două / O clipă pe acest pământ” (Urma neantului). Conștient că timpul dizolvă tot, poetul își asumă cu resemnare neîmplinirea și soarta eului solitar în lume: „Am să scriu, iubito, nu pentru-a rămâne, / Ci pentru uitare, pentru legea vremii; / După noi, prin stele n-or lătra nici câinii / Iară drumul fi-va nebătut de nimeni” (Silabe de ecou).Multă tristețe în aceste versuri și în sentimentul ce le-a inspirat.
Mai toate poemele iau forma unor scrisori din interiorul cărora poetul se adresează iubitei mereu absente, îndepărtate, sau – cine știe – poate chiar inexistente. Titluri precum Scrisoare scrijelită, Un târziu de scrisoare, Scrisoare de dor și târziu, Scrisoare de frig, Scrisoare de iarnă etc.reverberează intens ecouri, chemări și invocări, reproșuri sau amintiri, secvențe de posibile scenarii erotice cu o iubire împlinită. Astfel, în întregimea lui, volumul este extrem de bogat în nuanțe de trăiri și stări profunde: dor, dorință, chemare, admirație, reproș, visare, nostalgie, până chiar și umor și autoironie. Ideea că scrisul ține loc de împlinire în faptă a iubirii, că el este proiecție a dorinței și proiecție de sens ce alungă vacuumul existențial, pierderea și singurătatea, dă valoare volumului. Poetul se sprijină de iubire și de iubita absentă sau inexistentă ca de un reper existențial solid, ce dă echilibru și sens vieții sale. Prin scriere, el comite un act compensator de viață: „Am să îți scriu, iubito, am să îți scriu diseară / Când singură-i pădurea ca apa-n Niagară, / Am să-ți copiez din gânduri îndemnuri de scânteie, / În care, pur și simplu, mi-ai fost cândva femeie” (Scrisoare scrijelită). Altădată, un alt poem avertizează: „Să nu-ndrăznești să mă urăști vreodată, / Că eu din suflet, doamnă, nu te scot. / De timpul scurs, știu, nu ești vinovată / Și nici de marea fără niciun port” (Un târziu de scrisoare).
Unul dintre poeme, Ploaie cu dinți, indică un anotimp nefavorabil, al eului atins de frică și de uzură, căci frigul și ploaia cu dinți sunt ostile iubirii:„Sub paltonul vechi de țară / Port un trup uzat de vreme; / M-a închis iubirea-afară, / Sufletul parcă se teme” (Ploaie cu dinți). Acuitatea, eminamente poetică, cu care e trăită toamna, dă profunzime versurilor, iar Vasile Ionac se relevă ca un poet sensibil și intuitiv, trăind valențele anotimpului pe cea mai sensibilă coardă a sufletului, în acord cu propriile stări: „Să nu te superi: toamna de afară / Cuvintelor le stinge orice pară. / Se ofilesc descântecele-n mine, / Se sting licori uitate în stamine… / Abia mai pot distinge câte-o ceață; / Veghez tărâmul lumilor de gheață” (Iertare…). Și continuă sugestiv, insinuând funcția compensatorie a scrisului care, înlocuind fapta, devine el fapt, eveniment sufletesc: „Să nu te superi, cât voi fi, voi scrie / Epistole pe-a toamnei reverie, / Voi povesti de fapte nefăcute / Și de primejdia falselor redute” (Idem).
Scrisul și scrisoarea, colindul însuși sunt pentru Vasile Ionac gesticulații simbolice și alegorii ale trăirii și trăitului, așa cum mărturisește și într-un alt poem: „Cum ți-am mai scris de-atâtea ori în viață, / Îți scriu și-acuma, când speranțe nu-s; / Se face și-n tristețe dimineață / Chiar dacă nu mai e nimic de spus” (Colind). (…)
La fel ca scrierea de scrisori, iubita poate să fie doar un interlocutor inventat, dorit, visat, căutat, iar scrisul un mod al poetului de-a se relaționa, de-a da sau a construi un sens în golul existenței, recunoscut ca atare. Volumul debutează în notă sentimentală, dar primește pe parcurs accente de poezie profundă despre singurătate și golul existențial, despre trecere și imposibilitatea de-a opri timpul, despre trecere și absența sensului din spațiul existențial sau despre căutarea lui și imposibilitatea de a-l găsi. Desigur, aceste teme le poate decripta în volum un cititor avizat de psihanaliza limbajului, de codurile imaginarului și ale discursului liric, în ciuda aparentei monotonii tematice și a melodicității nostalgice a poemelor.
Spre finalul volumului,unele poeme capătă o notă de gravitate și tragism. O ultimă scrisoare pare o parafrazare a celebrei poezii a lui Mihai Beniuc3, romantică și nostalgică, vorbind despre neîmplinire și depărtare: „Semnul care-ți spune de uitare / Va poposi la tine în cuvânt; / Vei primi și ultima scrisoare / Când n-o să am nici urmă pe pământ”. Iar o alta, Drum închis, e despre conștiința stingerii proprii și a zădărniciei scrisului: „Mă sting precum se stinge focu-n pară. / Apun precum apune mângâierea; / Dacă ți-aș scrie-acum pe cer de seară, / În fiecare semn ar fi tăcerea” (Drum închis).
Eul poemelor lui Vasile Ionac devine treptat conștient că scrisul său persistent iubitei este o construcție de lumi ipotetice care suplinește aventura neîntâmplată a iubirii și a vieții visate. Dar, deși imaginară, această aventură scrijelită în cuvinte echivalează viața prin sentimentele pe care le declanșează și le conține scrisul.
Scrisul este o formă de compensare în care se produc aspirații și sentimente ce, în spațiul vieții reale, sunt imposibile. Cartea lui Vasile Ionac este expresia unui suflet sensibil, reverberând profund în cuvinte sentimente neîmplinite în aventura unei vieți perturbate de istoria timpurilor postmoderne. La un moment dat, scrierea va produce o carte ce va sta în raft: „E mai bogată toamna cu un regret, să știi… / Ce ne rămâne-n urmă? O faptă fără fapt, / Și… poate-o carte scrisă ca să rămână-n raft”. Iar acest obiect va depune mărturie, va fi o mărturie a sentimentului evanescent care a fost, s-a petrecut. Dar și mai profund: scrisoarea doar gândită, netransmisă, se va metamorfoza-n energii metafizice detectabile în ritmurile naturii: „Nescrisa mea scrisoare te-a colinda prin gânduri. / O vei simți în freamăt trecând prin înserare / Sau vei vedea pe culme, cum noru-așterne rânduri, / Sau cum s-alintă Luna în sufletul de mare” (Scânteiere).
La prima ei lectură, cartea lui Vasile Ionac îmi amintea de vechi caiete de „romanțe și amintiri”, pe care le descopeream în copilărie, încuiate prin sertarele unui credenț, scrise cândva de mătuși, de verele mele mai mari sau de servitoare. Un sentimentalism debordant trecea din ele dincolo de lirica populară și exprima, în versuri melodioase, stări de dor, de așteptare, de iubire, de regrete, dar și de resemnări intonate în texte dulci, plăcute la citit. Dar, tot citind și reluând lectura, ca să aflu acel ceva profund și original, pot spune fără să exagerez că, deși născută din astfel de stări ce ar putea părea facile, cartea lui Ionac conține, poeme, versuri și metafore redutabile, sensibile și profunde, care atestă sufletul poetic autentic al autorului, ce țâșnește din loc în loc precum pânza de apă freatică descoperită în locuri aride. Poemele atestă perseverența poetului, sensibilitatea și capacitatea sa de a aborda problematici lirice moderne și complexe, dincolo de tema iubirii.
Note:
1 Tudor Vianu, Poezia lui Mihai Eminescu, Editura Cartea Românească, 1930, capitolul „Voluptate și durere”.
2 Concept din liricii simboliști francezi, Charles Baudelaire și Paul Verlaine, vizând condiția poetului neînțeles, ce se sustrage oricăror convenții literare și sociale.
3 În volumul Cântece de pierzanie, publicat în 1937, Mihai Beniuc publică și celebra, emoționanta poezie de dragoste, Ultima scrisoare.