Articole

Cronica discului: Therion – Leviathan

Thomas Hobbes spunea, acum vreo 400 de ani, că statul apare ca fiind ideea apărării fericirii omului. Prin intermediul statului se exprimă în cel mai înalt grad necesitatea păcii sociale. Omul, prin natura sa, nu este sociabil, ci individualist şi egoist. Atunci ar trebui să își intre în rol statul, doar că și el e format din oameni. Oameni care au nevoie de un resort emoțional, cum ar fi moartea. Teama de moarte interzice speranța instaurării dominației personale. Intervine o necesitate naturală în care fiecare își dorește binele, nimeni nu poate gândi un război împotriva tuturor. Tot Hobbes spunea: „Se întâmplă ca şi cum fiecare ar spune fiecăruia: autorizez acest om sau această adunare şi îi abandonez dreptul meu de a mă guverna eu însumi, cu condiţia ca şi tu să îi abandonezi dreptul tău şi să-i autorizezi toate acţiunile în acelaşi fel. Acestea fiind făcute, multitudinea unită astfel într-o singură persoană este numită Republică, în latină Civitas. Astfel, este produs acest mare Leviathan sau, mai degrabă, pentru a vorbi cu mai multă reverenţă, acest zeu muritor, şi căruia îi datorăm, mai prejos de Dumnezeul nemuritor, pacea şi protecţia noastră”.

Cu noul album Leviathan, Therion ne introduce în formele adecvate de cult religios, unde cetățenii caută îndatoriri față de Dumnezeu, cu întrebarea dacă e primordial să se supună autorităților statale. În urmă cu trei ani, acest grup a lansat unul dintre cele mai neobișnuite albume din istoria metalului: Beloved Antichrist. O operă de rock-simfonic ce scotea în evidență creativitatea și nonconformismul lui Christofer Johnsson, liderul grupului. Leviathan este o revenire conștientă la metalul simfonic simplu și viguros, mai degrabă o continuare a albumului Sitra Ahra, cu un mai mare accent pe metalul clasic.

Discul face parte dintr-o trilogie deja anunțată, un fel de corolar al activității grupului de 30 de ani. Nu fiecare melodie lovește la prima ascultare, dar ansamblul este excelent din punct de vedere tehnic și instrumental. Compozițiile sunt coerente, dar câteodată fluide sau concentrate, câteodată simple sau complicate. O caracteristică Therion ce fanii o agreează de vreo zece ani. Se explorează un teritoriu atmosferic, misterios și sinistru, asezonat cu superbele interludii vocale ale sopranei Lori Lewis.

Mulți îl vor considera un album controversat. Johnsson nu este ușă de biserică, versurile punându-te de gânduri. Oricum, Therion este la ora actuală cea mai în vogă trupă de simfonic-metal. Iar această titulatură îi face să fie naturali, chiar dacă par ciudați, să despice Cabala gotică în câte părți vor. Versurile vor aprinde flăcări, indiferent de criticile albumului. Iar fanii vor rămâne cu gândul la discurile celeste din toate etapele muzicale ale grupului.

 

Tracklist:

 

  1. The Leaf on the Oak of Far
  2. Tuonela
  3. Leviathan
  4. Die Wellen der Zeit
  5. Aži Dahāka
  6. Eye of Algol
  7. Nocturnal Light
  8. Great Marquis of Hell
  9. Psalm of Retribution
  10. El Primer Sol
  11. Ten Courts of Diyu

 

Discografie Therion:

 

Of Darkness… (1991)

Beyond Sanctorum (1992)

Symphony Masses: Ho Drakon Ho Megas (1993)

Lepaca Kliffoth (1995)

Theli (1996)

A’arab Zaraq – Lucid Dreaming (1997)

Vovin (1998)

Crowning of Atlantis (1999)

Deggial (2000)

Secret of the Runes (2001)

Lemuria (2004)

Sirius B (2004)

Gothic Kabbalah (2007)

Sitra Ahra (2010)

Les Fleurs du Mal (2012)

Beloved Antichrist (2018)

Leviathan (2021)

 

Componență Therion:

 

– Christofer Johnsson (chitară, clape)

– Christian Vidal (chitară – ex. Mr. Big)

– Nalle Pahlsson (bass)

– Thomas Vikstrom (voce – ex. Candlemass, Stormwind)

– Lori Lewis (soprană)

– Snowy Shaw (tobe – ex. King Diamond, Mercyful Fate, Memento Mori, Dream Evil, Theatres des Vampires)

– Marko Hietala (voce – ex. Nightwish, Tarot, Northern Kings)

– Mats Levén (voce – ex. Yngwie Malmsteen, Abstrakt Algebra, At Vance, Candlemass)

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.