Există creatori care s-au oprit cu pasiune și acribie la un domeniu anume, decelând cutele ascunse la prima vedere. Când zici Niculae Gheran, te gândești la Rebreanu, iar Stere Gulea te trimite la Marin Preda. Iată că după Moromeții 1 și 2 regizorul Stere Gulea s-a documentat intens pentru povestea lui Niculae Moromete (jucat de Alex Călin), care e captiv între două femei: poeta propagandistă Vera Solomon (Olimpia Melinte) și Aurora (Mara Bugarin). Să înțelegem: Vera/Nina Cassian, iar Aurora/Aurora Cornu. Obsedantul deceniu, drama colectivizării, 1954, delațiuni, ședințe incriminatoare la Uniunea Scriitorilor. Spălarea forțată a creierelor. Vorbim de Moromeții 3.
Film cu imagini în alb-negru cu alură de document. Stere Gulea a ajuns victorios la finalul unui drum. Al unui proiect ambițios. Vedem casa Moromeților din comuna Talpa, dar și imagini din filmul Desfășurarea de Paul Călinescu, realizat după nuvela lui Preda. S-a găsit o mașină de epocă, dar și un tramvai de atunci. Un restaurant închis a fost transformat în platou de filmare. Dintr-un interviu pe care Stere Gulea l-a luat Aurorei Cornu, aflăm cum a apărut capodopera Moromeții. Ea a găsit manuscrisul și l-a apărat de distrugere. Joacă în film Horațiu Mălăele, Iulian Postelnicu, Dana Dogaru, Cătălin Herlo etc. Mălăele e fascinant, iar Dana Dogaru de o credibilitate unică.
Niculae Moromete începe să iasă de pe drumul unei ideologii găunoase, dar furcile caudine acționează. Pânda, casa răvășită, chemarea la ordine, mustrarea în fața scriitorilor. M-am gândit oarecum la filmul Viețile altora de Florian Henckel. Mi-a plăcut gradația „strângerii șurubului”, a schimbării viziunii lui Niculae, dar spre final dramaticul se îmblânzește într-un climax decorativ. Asta nu înseamnă că nu ne aflăm în fața unui film necesar, memorabil, documentat, surprinzător. Cu doza necesară de reziliență.
Alexandru Jurcan, Trilogia Moromeților

+ There are no comments
Add yours